Zapomniane EPAR – ale czy na pewno?

Niedziela, słońce panuje na niebie, obiad zjedzony – co robić? Chwila zastanowienia i już wiemy. Wsiadamy w auto i jedziemy na lotnisko, ale nie do Krosna i nie na Bezmiechową. Jedziemy do Birczy, odwiedzić zapomniane EPAR (Arłamów-Bircza), ale czy na pewno zapomniane?

 

 

 

 

 

TROCHĘ HISTORII

Lotnisko Krajna (kod ICAO: EPAR) – lotnisko zbudowane na gruntach nieistniejącej wsi Krajna na Pogórzu Przemyskim, w województwie podkarpackim.

Kod IATA: brak

Kod ICAO: EPAR
Współrzędne 49°39’24″N 22°30’48″E / 49.65667, 22.51333
Wysokość: 441 mn.p.m.
Drogi startowe
Kierunek 16/34: asfaltobeton, 1200 m

Na grzbiecie, na północny zachód od dawnej wsi, na wysokości 441 m n.p.m. znajduje się asfaltowy pas startowy o wymiarach ok. 1200 x 35 m. Lotnisko zostało zbudowane przez 16 batalion budowy lotnisk.

Do roku 1990 należało ono do kompleksu rządowego ośrodka wypoczynkowego w Arłamowie. Lądowały tu samoloty przywożące dostojników państwowych i partyjnych oraz ich gości do ośrodka wypoczynkowego lub na polowania. Lądowały tu małe samoloty oraz za specjalną zgodą duże samoloty wojskowe, gdyż w Krajnej i okolicach często odbywały się manewry wojskowe.

W latach 90 lądowały tutaj również samoloty C-130 Hercules należące do Special Air Service (SAS) – elitarna jednostka specjalnego przeznaczenia Armii Brytyjskiej, stanowi trzon sił specjalnych współczesnych brytyjskich sił zbrojnych. Wyzyty tych potężnych samolotów związane były ze wspólnymi ćwiczeniami SAS-u i polskiej jednostki wojskowej GROM.

Pas startowy wykorzystywany był także jako miejsce odcinków specjalnych podczas organizowanych rajdów samochodowych.

Jeszcze w zeszłym roku po pasie hulał wiatr i sarny przebiegające z lasu do lasu… a dziś jest zdecydowanie inaczej, lepiej i obiecująco.

 

EPAR – DZISIAJ

Lotnisko zostało w całości ogrodzone, zbudowano „wieżę”, postawiono rękaw oraz odmalowano pas startowy i płytę postojową samolotów.

Za tym wszystkim stoi nowy zarządzający – Ośrodek Wypoczynkowy Arłamów SA – który ma w planie, aby lądowisko Arłamów było w przyszłości jednym z alternatywnych sposobów dotarcia do nowo powstającego czterogwiazdkowego Hotelu Arłamów. Kompleks ma zostać otwarty w III kwartale 2013 roku, a lotnisko wygląda na gotowe do rozpoczęcia operacji lotniczych.
Powstanie również lotniskowa służba informacyjna AFIS, która będzie prowadzić korespondencję zarówno w języku polskim jak i angielskim. Do jej obowiązków będzie również należeć podawanie danych o aktualnych warunkach pogodowych, o warunkach do startu i lądowań oraz ruchu statków powietrznych w tym rejonie. Przydzielona już została na potrzeby przyszłego lądowiska częstotliwość radiowa.
Starty i lądowania będą mogły odbywać się od  tylko od wschodu do zachodu słońca, a w bliskim sąsiedztwie lotniska ma powstać lądowisko dla śmigłowców.

Czekamy z niecierpliwością na rozpoczęcie pracy EPAR. Na pewno pojawimy się tam z aparatem.

Tekst i zdjęcia: Artur Kucharski