Kilka kadrów z nią…

Widzieliśmy się setki razy. Ja zerkałem na nią, ona na mnie, ale nie było okazji, żeby zatrzymać się i pogadać. Pewnej niedzieli wracając z Bukowego Berda mijaliśmy się znowu. Nie wytrzymałem… zatrzymałem się i zagadałem, dziewczyna rozmowna nie była, ale wdzięcznie pozowała do zdjęć…

Marysia nie jest najmłodsza, ale swoją urodą i urokiem osobistym potrafi przysporzyć o szybsze bicie serca nie jednego… pasjonata lotnictwa. Samolot Lim-5P nr fabr. 1D05-09 n/b „509” bo o nim mowa, stoi przed Szkołą Podstawową w Ustianowej.
Imię „Marysia” nadał mu kpr. nadterminowy Wiesław Turowiecki jako „dowód” swoich uczuć do Marii Knul – jego ówczesnej sympatii. Było to w drugiej połowie lat 60-tych ubiegłego wieku w 10. Pułku Lotnictwa Myśliwskiego w Łasku.
Lim-5P nr fabr. 1D05-09 n/b „509” został wyprodukowany 6 lipca 1959 roku w WSK Mielec. 2 kwietnia 1960 r. rozpoczął służbę w 2. plm na lotnisku Kraków-Balice. W 1963 roku w wyniku zmiany miejsca stałego bazowania 2. plm trafił do Łasku. Od 1967 roku jest wpisany na stan 10. plm w związku z przywróceniem pierwotnej numeracji pułku. Od sierpnia 1968 do lutego 1969 roku samolot był na remoncie głównym w WZL-3 w Dęblinie. W lipcu 1974 roku przekazano go do 47. PWL w Świdwinie, a od lipca 1975 roku służył już w 26. plm w Zegrzu Pomorskim. Kolejną przeprowadzką Marysi była ta z października 1979 roku. Trafiła wtedy do TSWL w Zamościu, gdzie służyła jako pomoc naukowa. Samolot został spisany ze stanu protokołem kasacyjnym z dnia 21 grudnia 1979 roku właśnie w Zamościu.
Do Ustianowej samolot zawitał 6 listopada 1991 roku, gdzie został ustawiony przed budynkiem Szkoły Podstawowej. W latach 2003-2005 został poddany gruntownej renowacji i przywrócono mu imię własne „Marysia”. Po dziesięciu latach stania na słońcu, deszczu i śniegu, można by zafundować Marysi wizytę u kosmetyczki, ale czy znajdzie się ktoś kto za to zapłaci?

Test i zdjęcia: Artur Kucharski