Latający radar „złapany” nad Krosnem!

To miała być normalna sobota spędzona na lotnisku. Będąc na EPKR fotografowaliśmy startujące szybowce, gdy nagle na niebie zobaczyliśmy 4-silnikowy samolot. Po namierzeniu go aparatami zdziwiliśmy się mocno, bo był to E3-Sentry AWACS (Airborne Warning And Control System), czyli powietrzny system wczesnego ostrzegania i kierowania. 


Wiedzieliśmy oczywiście, że wykonuje on misje w okolicach Lublina i od 3 tygodni latał w tamtym rejonie, ale nie spodziewaliśmy się go u nas. Samolot wykonał jeden okrąg przelatując idealnie nad lotniskiem w Krośnie, po czym poleciał na tankowanie w powietrzu w strefe „LUCY” na północ od Warszawy. Nasz radar zidentyfikował go jako E3A AWACS o numerach bocznych LX-N90458 wykonujący lot NATO06. Jego loty związane są ze  sytuacją na Ukrainie.

Boeing E-3 Sentry – amerykański samolot wczesnego ostrzegania i dozoru przestrzeni powietrznej. W roku 1963 USAF zgłosiły zapotrzebowanie na AWACS (Airborne Warning And Control System) czyli powietrzny system wczesnego ostrzegania i kierowania. Boeing zaproponował model Boeing E-3A Sentry, który w kadłubie Boeinga 707-320 mieścił elastyczną, odporną na zakłócenia i wytrzymałą stację radarową oraz mógł służyć jako centrala dowodzenia, telekomunikacyjna i naprowadzająca. Najbardziej widoczną zmianą w nowym samolocie była zainstalowana na grzbiecie kadłuba duża konsola nawigacyjna, wewnątrz której zamontowano radar panoramiczny AN/APY-1 i radiowy system identyfikacji swój-obcy INF/TADIL C. Pierwszy EC-137D, tak bowiem ten model został nazwany przez Siły Powietrzne, został dostarczony 24 marca 1977 roku. Zmodernizowane wersje E-3B i E-3C używają radaru AN/APY-2. NATO wykorzystuje w Europie 17 sztuk E-3A (jedna maszyna rozbiła się w Grecji), które są obsługiwane przez wielonarodową załogę. Samoloty stacjonują w Niemczech, Norwegii, Turcji, Grecji i we Włoszech. Również Arabia Saudyjska, Wielka Brytania i Francja posiadają AWACS-y w swych lotniczych siłach zbrojnych.

Tekst:  Mateusz Świerk

Zdjęcia: Paweł Hawrot, Maciej Żółkoś, Mateusz Świerk